مردمی مانند قوم لوط
در ایام پادشاهای نرون از آبادترین شهرهای کشور ایتالیا بود. مردم این شهر اما آلوده به انواع گناه های غیراخلاقی بودند بطوری که از در ملا عام حتی با حیوانات و کودکان خود نزدیکی می کردند.
 
 شهر پمپی در واقع نمایشی از انحطاط و سقوط اخلاقی امپراطوری روم بود که به سر انجامی همانند قوم لوط دچار گردید.
 
 
 
 
 
 
 
این شهر به وسیله انفجارهای آتشفشانی کوه «وزوو» نابود شد. آتشفشان وزوو سمبل کشور ایتالیاست. کوه آتشفشانی وزوو اگرچه طی دو هزار سال گذشته آرام بوده است.
 
 
 
 در سمت راست وزوو شهر ناپل و سمت شرق آن شهر پمپی قرار دارد. مواد مذاب و خاکستر ناشی از فوران آتشفشانی که دو هزار سال پیش روی داد حیات را از این شهر برچید. حادثه آنقدر ناگهانی روی داد که همه چیز در شهر به همان حالت که در اثنای زندگی روزمره بود، دست نخورده ماند و امروز دقیقا به همان گونه که دو هزار سال پیش بودند باقی است. گویی زمان منجمد شده است.
 
 ابتدا مواد مذاب شهر را محاصره و زیر خود دفن کرد و طوفان آب بلافاصله بعد از آن آمد و آن را خاموش کرد تا انسان ها با سوختن از میان نروند و به شکلی که در تصاویر می بینید برای آیندگان و عبرت آنها باقی ماندند.
 
 
 
 اینکه شهر پمپی از صفحه زمین با چنین  بلایی محو شد، بی هدف و اتفاقی نبوده است. اسناد تاریخی نشان می دهد که این شهر به مرکز و اوج هرزگی و فساد تبدیل شده بود.
 
 در این شهر مردان به شکل کاملا عریان بر در فاحشه خانه ها می ایستادند. این کار بر اساس یک سنتی که ریشه در اعتقادات میتراپرستی داشت، انجام می شد. بر اساس این اعتقاد انحرافی، اندام انسان و مقاربت های جنسی نبایست پوشیده باشند، بلکه باید کاملا آشکارا به نمایش درآیند.
 
 
 
جالب ترین جنبه این حادثه آن است که هیچ کس نتوانسته است در مقابل فوران آتشفشان وحشتناک وزوو بگریزد. یک خانواده در حال صرف غذا در یک لحظه تبدیل به سنگ شده اند. زوج های بسیاری پیدا شدند که در حین انجام عمل مقاربت تبدیل به سنگ شده بودند.
 
 از همه جالبتر آن است که این زوجها هر دو از یک جنس و یا زوجهایی از دختران و پسران کم سن وسال بوده اند. صورت برخی اجساد سنگ شده که از داخل زمین کشف شده اند همچنان سالم و صحیح باقی مانده است. بر چهره برخی از این اجساد حالتی از تحیر و سرگشتگی نشسته است.
 
 
 
 مجهول ترین جنبه این حادثه اینجاست که چگونه هزاران انسان بی آنکه چیزی بشنوند و یا ببینند، مرگ آنها را دریابد. این بعد حادثه نشان می دهد که نابودی و محو شهر پمپی دقیقا مشابه همان حوادث ویرانگری است که در قرآن به آنها اشاره شده، زیرا قرآن زمانی که این حوادث را  بازگو می کند به «نابودی ناگهانی» اشاره دارد.
 
 به عنوان مثال در سوره (یس) برای چنین عذاب های ناگواری چنین توصیفی آمده است: همه سکنه شهر به یک لحظه هلاک شدند. این وضعیت در آیه 29 این سوره چنین می آید: « (بلكه) فقط يك صيحه آسمانى بود، ناگهان همگى خاموش شدند!».

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حكايات ، ،
برچسب‌ها:

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • املاک